sunnuntai 19. toukokuuta 2013

18.5. Fehmarnin kierros

tehtiin tänään lauantaina. Ajoimme ensin saaren itärannalle Katharinenhofiin. Siellä oli mainosten mukaan Mittelaltermarkt museoalueella. Ajoimme halki rapsipeltojen ja pienten kylien ja saavuimme reilun viiden kilometrin ajon jälkeen  meren rannalle, museon portille. Sinne museoalueelle oli valitettavasti 5 Euron sisäänpääsymaksu, joten se juhlatilaisuus jäi näkemättä. Kuvassa on museo ja hieman näkymää juhlapaikalle.

Katharinenhofista ajelimme pari kilometriä saaren kaakkoisimpaan nurkkaan Staberhukiin, vaan emme valitettavasti päässet majakalle asti. Parikymmenta kilometriä luoteeseen ja olimme jo saaren länsipuolella Petersdorfin kaupungissa. Siellöä söimme välipalan kahviossa ja löysimme Rapsblütenfest –paikan keskeltä kylää. No, ei siellä mielestäni rapsi mitenkään erikoisesti kieltä taitamattoman mielleen tullut; se näytti osin tavalliselta rihkamatorilta. Kuoro lauloi ruotsinkielisiä lauluja, liekö ollut vierailija Skandinaviasta? Matkalla juhlapaikasta kirkkoon tapasimme soittokunnan, jonka marssintahtia tarttui kameraankin. Valitettavasati videota ei voinut ladata nettitikun kautta...

Petersdorfin jälkeen ajoimme Orthin vierasvenesatamaan ja sieltä Bojendorfista rannalle. Nyt selvisi syy maksamaamme Ostseekarte-maksuun. Rannalle mennessä piti lunastaa automaatista Ostseekarte ja meillähän sellaiset jo oli. Emme kuitenkaan jääneet rantailemaan, vaan jatkoimme matkaa Fehmarnin pohjoiskärkeen, jossa on taas kartalle merkittynä majakka. Se on kuitenkin yksityiskäytössä, joten saatoimme ihailla sitä vain kaukaa aidan takaa.

Ajelimme vielä jonkin matkaa, kunne tie päättyi ja näimme lehmiä, lampaita ja hanhia.

Sitten olikin jo aika etsiytyä takaisin majapaikkaamme. Illallista kävimme syömässä italialaisessa Pitseriassa Burgin keskustassa. Matka ei olisi ollut pitkä käveltäväksi, vaan sade pakotti käyttämään autoa. Paluumatkalla ostin kalalla täytetyt sämpylät aamupalaksi. Kyllä tuli paljon graavattua lohta hintaan 3.60.

Telkkarin katsominen täällä on kärsimys, sillä kaikki ohjelmat on dupattu saksaksi. Onneksi meillä Suomessa ei ole koskaan langettu moiseen; ehkä siksi me osaammekin kieliä…ainakin enklantia.

Tästä linkistä pääset katsomaan Fehmarnin karttaa. Siellä on merkittyä lauantaisen ajelumme kohteet.